Nutri-Book

Στελλα Βαλουρδου

Δίαιτα Dukan και δίαιτα ελεύθερη γλουτένης

panos-art

Γράφει ο Παναγιώτης Ζήσης (Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος M.Sc.) con info

Η δίαιτα
Dukan έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής από τότε που την ακολούθησε η δούκισσα του Cambridge Kate Middleton πριν από το γάμο της με τον πρίγκιπα William. Εμπνευστής της είναι ο Γάλλος γιατρός Pierre Dukan. Χωρίζεται σε 4 φάσεις:

Φάση επίθεσης: κατανάλωση πρωτεϊνούχων τροφίμων (κρέας, κοτόπουλο, γαλοπούλα, ψάρι, αυγά) και μιάμιση κουταλιά πίτουρο βρώμης καθημερινά

Φάση πλεύσης: μια μέρα κατανάλωση μόνο πρωτεϊνούχων τροφίμων και μια μέρα πρωτεϊνούχων μαζί με λαχανικά και 2 κουταλιές πίτουρο βρώμης καθημερινά.

Φάση σταθεροποίησης: Κατανάλωση καθημερινά πρωτεϊνών και λαχανικών, προσθέτοντας 1 και στη συνέχεια 2 φρούτα, 2 φέτες ψωμί ολικής άλεσης και 40 γρ.τυρί. Δυο φορές την εβδομάδα κατανάλωση αμυλούχων τροφών (π.χ. ζυμαρικά), ενώ δικαιούμαστε και δυο "εορταστικά" γεύματα με τροφές που μας έλιψαν κατά τη διάρκεια της δίαιτας (π.χ. σοκολάτα). Το πίτουρο βρώμης αυξάνεται στις 3 κουταλιές την ημέρα.

Φάση Συντήρησης: ελεύθερη κατανάλωση τροφίμων, τηρώντας όμως τρεις κανόνες: 1) κατανάλωση αποκλειστικά πρωτεϊνών μια μέρα την εβδομάδα, 2) κατανάλωση καθημερινά 3 κουταλιών πίτουρο βρώμης, 3) Περπάτημα 20' την ημέρα.

Η γνώμη του ειδικού: πρόκειται για μία πρωτεϊνική δίαιτα με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται γρήγορη απώλεια βάρους. Σύμφωνα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας η απώλεια βάρους θα πρέπει να περιορίζεται στα 4 κιλά το μήνα έτσι ώστε η διατήρηση του βάρους να είναι μακροπρόθεσμη. Γιατί μια προσπάθεια για απώλεια βάρους κρίνεται επιτυχημένη όχι από το πόσο γρήγορα θα χαθούν τα κιλά, αλλά από το πόσο λίπος θα χαθεί (όχι απώλεια υγρών ή μυϊκής μάζας) αλλά και από το πόσο πολύ μπορεί να διατηρηθεί το απολεσθέν βάρος. Επίσης, αποκλείονται ολόκληρες ομάδες τροφίμων, επομένως η δίαιτα Dukan δεν είναι διατροφικά ισορροπημένη. Η υψηλή πρόσληψη πρωτεΐνης οδηγεί σε μεγάλη απώλεια υγρών. Κατ’ επέκταση η ταχεία απώλεια βάρους που παρατηρείται κατά τις φάσεις 1 και 2 αφορά σε μεγάλο βαθμό νερό. Τέλος, η κέτωση που προκαλείται εξαιτίας της υψηλής πρόσληψης πρωτεΐνης και του περιορισμού των υδατανθράκων επιβαρύνει τη λειτουργία των νεφρών και προκαλεί αδυναμία, κακοσμία του στόματος (ακετόνη), ξηροστομία και δυσκοιλιότητα. Πάντως, ο ίδιος ο Pierre Dukan έχει διαγραφεί από τον ιατρικό σύλλογο της Γαλλίας και αυτό έχει τη σημασία του.

Η Δίαιτα χωρίς γλουτένη το τελευταίο διάστημα έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής στους χώρους της απανταχού ευπιστίας των ανθρώπων με παραπανίσια κιλά ή όχι. Η γλουτένη είναι μία πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι, τη σίκαλη, το κριθάρι και στη βρώμη και συνεπώς ό,τι παρασκευάζεται από τα παραπάνω υλικά όπως ζυμαρικά, ψωμί, κέικ, μπισκότα, κράκερ, σούπες, δημητριακά πρωινού και πολλά άλλα. Σε ορισμένα άτομα η έκθεση στη γλουτένη προκαλεί μία φλεγμονώδη αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος που οδηγεί στην καταστροφή των λαχνών του λεπτού εντέρου. Αυτό παρεμποδίζει την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών οδηγώντας σε συμπτώματα όπως διάρροια, κόπωση, αναιμία, απώλεια βάρους που συνιστούν την πάθηση που ονομάζεται κοιλιοκάκη. Όμως, εκτός από τη σοβαρή πάθηση της κοιλιοκάκης, ένα μεγάλο κομμάτι του ιατρικού κόσμου αποδίδει ένα σύνολο συμπτωμάτων όπως διάρροια, φούσκωμα, δυσφορία, κόπωση, πονοκέφαλος, ομιχλώδης σκέψη (brain fog), σε μια λιγότερο σοβαρή κατάσταση : την «ευαισθησία στη γλουτένη». Ωστόσο η επιστημονική κοινότητα δεν συμφωνεί με την αποτελεσματικότητα της αποφυγής κατανάλωσης τροφών με γλουτένη. Πρόσφατη μελέτη (Αύγουστος 2013) στο επιστημονικό περιοδικό Gastroenterology έδειξε ότι κάτι τέτοιο δεν ωφέλησε τα άτομα που ισχυρίζονταν ότι είχαν «ευαισθησία στη γλουτένη», ενώ η Mayo Clinic σε επίσημη θέση της τον προηγούμενο μήνα, τονίζει ότι δεν υπάρχει διαγνωστικό τεστ που να προσδιορίζει την ευαισθησία στο σιτάρι και η δίαιτα ελεύθερης γλουτένης πιθανώς να μειώνει την πρόσληψη φυτικών ινών δημιουργώντας δυσκοιλιότητα και φούσκωμα. Το εντυπωσιακό είναι η τεράστια αύξηση στις πωλήσεις προϊόντων χωρίς γλουτένη, τα οποία είναι και πολύ πιο ακριβά σε σχέση με τα συμβατικά. Τέτοια προϊόντα παλαιότερα πωλούνταν μόνο στα φαρμακεία και προορίζονταν αποκλειστικά για ανθρώπους που έπασχαν από κοιλιοκάκη, ενώ τώρα παρατηρούμε να κατακλυζόμαστε και στην Ελλάδα από αυτά. Ακόμη και το δημητριακό ζέα έχει μπει στο παιχνίδι της αύξησης των κερδών αφού παρουσιάζεται και αυτό να μην έχει γλουτένη, κάτι το οποίο δεν επιβεβαιώνουν οι εργαστηριακές αναλύσεις. Μάλιστα, η ιστορία του καλύπτεται από πέπλο μυστηρίου και συνωμοσιολογίας, αφού όπως διαδίδουν οι υποστηρικτές του το χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες στη διατροφή τους και για κάποιο λόγο μετά από επέμβαση των «μεγάλων δυνάμεων» ο Ελευθέριος Βενιζέλος απαγόρευσε την καλλιέργειά του με συνέπεια να χαθεί. Λένε μάλιστα, ότι είχε ιδιότητες που μας έκαναν και πιο έξυπνους. Αλήθεια, πόσο κουτοί είμαστε έτσι ώστε να φορτώνουμε όλα μας τα δεινά στη μη χρησιμοποίηση της ζέας;

Συμπερασματικά, η απώλεια βάρους αποτελεί μια σοβαρή υπόθεση και θα πρέπει να την αντιμετωπίσουμε με αλλαγή στον τρόπο ζωής μας. Ισορροπημένη διατροφή και καθημερινή άσκηση είναι το μυστικό. Μαγικές συνταγές και μαντζούνια δεν δίνουν λύση στο πρόβλημα, το οποίο διαιωνίζεται, και μπορεί να ενέχουν κινδύνους για την υγεία. Η βιομηχανία των μαγικών τροφίμων, των συμπληρωμάτων για αδυνάτισμα, των βοτάνων, του βελονισμού, των τεστ δυσανεξίας καλά κρατεί, εκμεταλλευόμενη την ανάγκη του ανθρώπου να απαλλαγεί από τα περιττά κιλά.

Παναγιώτης Ζήσης (Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος M.Sc.)
Phone-black 2421020013  mail-black Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  web-black evitorial.gr/healthy-diet

Προσθέστε ένα σχόλιο


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση