Nutri-Book

Στελλα Βαλουρδου

Πρόληψη της οστεοπόρωσης μέσω της διατροφής

prol-osteop

Η εμφάνιση οστεοπόρωσης εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Ένας από αυτούς είναι και η διατροφή με σημαντικότερο παράγοντα, το μηχανισμό ρύθμισης της συγκέντρωσης ασβεστίου στον οργανισμό μας. Η σωστή, για την σκελετική υγεία, διατροφή είναι σημαντική καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής και θα πρέπει να αρχίζει από την παιδική ηλικία σε συνδυασμό και με κάποιου είδους άσκηση ή παιχνίδι.

Η περίοδος μεταξύ 9 με 20 ετών είναι κρίσιμη στην οικοδόμηση γερών οστών που θα προστατεύσει από απώλειες της οστικής πυκνότητας στα μετέπειτα χρόνια.

Οι μέχρι τώρα μελέτες αποδεικνύουν την ευεργετική δράση πληθώρας μικροθρεπτικών συστατικών (όπως το ασβέστιο, ο φώσφορος, η βιταμίνη D, το μαγνήσιο, το μαγγάνιο, ο χαλκός, ο ψευδάργυρος, το χρώμιο, ο σίδηρος, το νάτριο, το σελήνιο, καθώς και οι βιταμίνες Α, Ε , Κ και C), καθώς φαίνεται ότι η μακροχρόνια ανεπάρκεια σε συγκεκριμένα μικροθρεπτικά συστατικά, κυρίως κατά την παιδική και εφηβική ηλικία, αλλά και μετέπειτα στη ζωή, ευθύνεται για την εμφάνιση οστεοπόρωσης στις μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες κυρίως.

Το ασβέστιο είναι το βασικό δομικό συστατικό του σκελετού μας που συμμετέχει στην οικοδόμηση της οστέινης μάζας και προλαμβάνει την οστεοπόρωση. Το ασβέστιο όμως, είναι απαραίτητο συστατικό και όλων μας των κυττάρων και γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να εξασφαλίζεται, μέσω του αίματος, η ικανοποιητική παροχή αυτού του μετάλλου σε όλον μας τον οργανισμό ακόμη και όταν η διαιτητική του πρόσληψη είναι χαμηλή. Σε αυτή τη περίπτωση επιβαρύνονται τα οστά. Ο σκελετός μας λειτουργεί σαν μία «τράπεζα» ασβεστίου και στις περιπτώσεις που η διαιτητική πρόσληψη δεν επαρκεί, ασβέστιο από τα οστά διαφεύγει στο αίμα για να καλύψει τις υπόλοιπες ανάγκες του οργανισμού. Αυτό σημαίνει ότι μακροχρόνια δημιουργείται έλλειψη ασβεστίου στα οστά που καταλήγει στην οστεοπόρωση.

Παράγοντες που προωθούν την απορρόφηση ασβεστίου είναι η βιταμίνη D, η παραθυρεοειδής ορμόνη και η παρουσία λακτόζης στην τροφή. Παράγοντες που παρεμποδίζουν την απορρόφηση ασβεστίου είναι η υψηλή κατανάλωση φυτικών ινών καθώς και η παρουσία στη δίαιτα φυτολών (βρίσκονται σε τρόφιμα όπως όσπρια, δημητριακά και ξηροί καρποί), οξαλικών οξέων (βρίσκονται στα: σπανάκι, παντζάρια, μελιτζάνα, σέλινο, φιστίκια, τσάι) και ταννινών (συστατικό του τσαγιού). Η χρήση καθαρτικών, η ανεπαρκής πρόσληψη βιταμίνης D και τα μειωμένα επίπεδα οιστρογόνων, επίσης οδηγούν σε μείωση της βιοδιαθεσιμότητας του ασβεστίου.

Οπότε θα πρέπει να ακολουθούμε διατροφή πλούσια σε ασβέστιο ειδικά στην παιδική και εφηβική ηλικία, αλλά παράλληλα να προσέχουμε με τι το συνδυάζουμε έτσι ώστε να έχουμε τη μέγιστη δυνατή απορρόφηση!


Διαβάστε επίσης:
»Η καλύτερη πηγή ασβεστίου είναι το γάλα και τα προϊόντα του;

»Οστεοπόρωση

»Συνταγές πλούσιες σε ασβέστιο

Προσθέστε ένα σχόλιο


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση