Nutri-Book

Στελλα Βαλουρδου

Διατροφή κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης

diatr-egkim

Λόγω των αυξημένων αναγκών του εμβρύου για οξυγόνο και θρεπτικά συστατικά, ο μεταβολισμός της εγκύου αυξάνεται.

Οι ενεργειακές της ανάγκες αυξάνονται:
Το 1ο τρίμηνο κατά 50 - 100 θερμίδες/ημέρα,
το 2ο τρίμηνο κατά 200 - 300 θερμίδες/ημέρα,
ενώ κατά το 3ο τρίμηνο εξαρτώνται από το βάρος της μητέρας προ εγκυμοσύνης και το δείκτη μάζας σώματος (Δ.Μ.Σ.), την ηλικία, το ρυθμό αύξησης του βάρους της εγκύου, την σωματική δραστηριότητα και την όρεξη και κυμαίνονται σε:

  • 2.200 - 2.900 θερμίδες/ημέρα όταν ο Δ.Μ.Σ. είναι 18,5 - 25 kg/m2
  • 4.000 θερμίδες/ημέρα όταν ο Δ.Μ.Σ. είναι <18,5 kg/m2
  • 3.000 θερμίδες/ημέρα όταν ο Δ.Μ.Σ. είναι >25 kg/m2

Αύξηση βάρους κατά την εγκυμοσύνη

Κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης συστήνεται η αύξηση του βάρους να είναι:
12,5 - 18 κιλά όταν ο Δ.Μ.Σ. < 19,8 στην αρχή της εγκυμοσύνης,
10 - 12 κιλά όταν ο Δ.Μ.Σ. = 19,8 - 26,
7 - 10 κιλά όταν ο Δ.Μ.Σ. = 26 - 29,
5 - 7 κιλά όταν ο Δ.Μ.Σ. > 29.

Για δίδυμη κύηση η συνιστώμενη αύξηση βάρους είναι 16-  20 κιλά, ενώ για τρίδυμη κύηση περίπου 23 κιλά.

Κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης δεν πρέπει να ακολουθείτε κάποιο πρόγραμμα αδυνατίσματος, αλλά μπορείτε με τη βοήθεια πτυχιούχου διαιτολόγου - διατροφολόγου να ελέγξετε το βάρος σας εάν χρειάζεται.

Επίσης, δεν πρέπει να τρώτε για δύο, όπως πίστευαν παλιότερα γιατί η μεγάλη αύξηση βάρους αυξάνει τις πιθανότητες για πρόωρο τοκετό, διαβήτη κύησης, υπέρταση κ.α.

Ισορροπημένη διατροφή (βλ. σχετικό άρθρο)

Είναι πάρα πολύ σημαντικό να ακολουθείτε ισορροπημένη διατροφή κατά τη διάρκεια της κύησης, ώστε να μην στερούνται η μητέρα αλλά και το έμβρυο τα απαραίτητα για αυτούς θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες και ενέργεια.

Πρέπει να τρώτε από όλες τις ομάδες τροφίμων: αμυλούχα, φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά, κρέας, ψάρι, αυγά και ξηρούς καρπούς. Με μέτρο τα λιπαρά, και πάντα να καταναλώνετε ελαιόλαδο και όχι ζωικό βούτυρο.

Ακολουθώντας μια ισορροπημένη διατροφή, μπορείτε να καταφέρετε να καλύψετε τις ανάγκες του οργανισμού σας σε σίδηρο, ασβέστιο και άλλα ιχνοστοιχεία και να μην χρειαστεί να πάρετε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής ή να το χρειαστείτε μόνο στους τελευταίους μήνες της κύησης.

Καφεΐνη

Πρέπει να περιοριστεί η πρόσληψή της γιατί μπορεί να μειώσει την απορρόφηση του σιδήρου και του ασβεστίου όταν καταναλώνεται μαζί με κάποιο γεύμα και επιπλέον, διεγείρει τον οισοφάγο και μπορεί να προκαλέσει εμετό. Η κατανάλωση 1 - 2 καφέδες/ημέρα ή 2 φλτζ τσάι ανά ημέρα είναι αρκετή.

Υδράργυρος και διοξίνες

Καλό θα είναι να αποφεύγετε ψάρια όπως ο ξιφίας, ο τόνος ή σολομός γιατί περιέχουν υψηλά ποσοστά σε βαρέα μέταλλα και αποφεύγετε να καταναλώνετε τρόφιμα σε κονσέρβες.

Αλλαντικά, θαλασσινά, ωμά αυγά και οτιδήποτε μη παστεριωμένο

Καλό θα είναι να μην καταναλώνεται οτιδήποτε ωμό, γιατί αυξάνονται σημαντικά οι πιθανότητες να πάθετε σαλμονέλωση, λιστερίωση, τοξοπλάσμωση ή γαστρεντερίτιδα. Όλες αυτές οι καταστάσεις είναι αρκετά επίπονες και χρειάζονται νοσηλεία με ενδεχόμενο να υπάρξουν προβλήματα και στην εγκυμοσύνη.

Ανθρακούχα ποτά

Καλό είναι να αποφεύγονται σε οποιαδήποτα μορφή (μπύρα, αναψυκτικά, νερό, σόδα) γιατί το ανθρακικό προκαλεί δυσφορία στο έμβρυο. Σε περιπτώσεις δυσπεψίας ή αισθήματος φουσκώματος προσπαθήστε να πιείτε όσο το δυνατόν μικρότερη ποσότητα.

Δυσκοιλιότητα (βλ. σχετικό άρθρο)

Ένα σύνηθες σύμπτωμα, κυρίως όταν ξεκινάει η πρόσληψη συμπληρώματος σιδήρου. Καταναλώνεται τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες (φρούτα, λαχανικά, προϊόντα ολικής αλέσεως), αρκετό νερό και να περπατάτε. Όλα αυτά βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου. Προσπαθήστε να κάθεστε ήρεμες στην τουαλέτα και όση ώρα χρειάζεται γιατί δεν κάνει να ασκείται καμία πίεση.

Ναυτία και εμετός

Τα συχνά και μικρά γεύματα θα σας βοηθήσουν για να αντιμετωπίσετε αυτά τα συμπτώματα. Προτιμήστε στεγνές τροφές όπως ρύζι, μακαρόνια, κράκερ, φρυγανιές, ψωμί κ.α. Να μην χρησιμοποιείται έντονα μυρωδικά και μπαχαρικά όπως σκόρδο, δυόσμο, πιπέρι κ.α. Να αποφεύγετε τα πολλά λιπαρά, γλυκά και τηγανητά καθώς και τα υγρά μαζί με το γεύμα. Και τέλος, προτιμήστε να τρώτε τα γεύματά σας σε θερμοκρασία δωματίου.

Προσθέστε ένα σχόλιο


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση