Nutri-Book

Στελλα Βαλουρδου

Η Διατροφή στην Παιδική Ηλικία

Η βρεφική ηλικία, ακολουθείται από την παιδική ηλικία, η οποία μπορεί να χωριστεί σε τρεις ηλικιακές ομάδες:

  1. τη νηπιακή ηλικία, στην οποία ανήκουν όλα τα παιδιά ηλικίας 1-3 ετών
  2. την προσχολική ηλικία που αναφέρεται σε παιδιά ηλικίας 4-6 ετών
  3. τη σχολική περίοδο που περιλαμβάνει όλα τα παιδιά ηλικίας 7-10 ετών.

Κατά την παιδική ηλικία ο ρυθμός με τον οποίο αναπτύσσονται τα παιδιά είναι μεν πιο αργός από ότι στη βρεφική, αλλά οι ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά είναι εξίσου μεγάλες, αφού το παιδί αναπτύσσεται ακόμα και έχουν αυξηθεί οι καθημερινές του δραστηριότητες από τη στιγμή που έχει αρχίσει να περπατάει. Οι καθημερινές ανάγκες σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά, διαφέρουν από παιδί σε παιδί και εξαρτώνται από τον ρυθμό της ανάπτυξής του και τη φυσική του δραστηριότητα.

Γενικά, το παιδί θα πρέπει να τρώει από όλες τις τροφές σε μικρές ποσότητες κατά τη διάρκεια της ημέρας. Τα γεύματα μπορεί να χωριστούν σε 6 μικρά μέσα στην ημέρα από τα οποία το πρωινό και το τελευταίο γεύμα πριν τον ύπνο θα πρέπει να είναι γάλα ή γιαούρτι, το δεκατιανό και το απογευματινό κάποιο φρούτο ωμό ή πολτοποιημένο ή ως χυμός χωρίς ζάχαρη. Μαζί με το γεύμα θα πρέπει να υπάρχει πάντα μια μικρή μερίδα σαλάτα για το παιδί με λίγο λάδι και αλάτι. Για να είναι ισορροπημένο το διαιτολόγιο του παιδιού καλό θα είναι να περιλαμβάνει μία φορά την εβδομάδα όσπρια, μία φορά ψάρι, δύο με τρεις κρέας μοσχάρι άπαχο και κοτόπουλο χωρίς πέτσα και κάποιο λαδερό και ζυμαρικό. Προσοχή χρειάζεται στο αλάτι που βάζετε στο φαγητό και στο λίπος που χρησιμοποιείτε. Πάντα να μαγειρεύετε με ελαιόλαδο όχι μόνο το φαγητό του παιδιού αλλά και το δικό σας,, γιατί είναι το πιο υγιεινό και ανθεκτικό λίπος για κάθε χρήση. Ακόμα καλύτερα είναι, να το προσθέτετε στο τέλος του μαγειρέματος. Όσο για το αλάτι πάντα με μέτρο. Τέλος περιορίστε τα γλυκά που δίνεται στο παιδί σε ένα έως δύο την εβδομάδα και προτρέψτε το να ασχοληθεί με κάποιο άθλημα ή απλά να παίζει κάθε μέρα και να μην κάθεται στο σπίτι μπροστά στη τηλεόραση ή τον υπολογιστή!

Όλα τα παραπάνω θέλουν ιδιαίτερη προσοχή γιατί όπως μάθει να τρέφεται το παιδί από μικρή ηλικία και να συμπεριφέρεται απέναντι στο φαγητό και τη φυσική δραστηριότητα, λίγο πολύ έτσι θα συνεχίσει και αργότερα καθώς μεγαλώνει! Τα ερεθίσματα που δέχεται σε αυτή την ηλικία είναι πολλά και όσον αφορά τη συμπεριφορά του απέναντι στο φαγητό και την άσκηση, επηρεάζεται τόσο από την οικογένειά του και τους φίλους του, όσο και από το σχολικό περιβάλλον και τα μέσα ενημέρωσης (τηλεόραση, ραδιόφωνο).

Τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού είναι πολύ σημαντικά όσον αφορά τη διατροφή του. Σ’ αυτήν την ηλικία το παιδί δημιουργεί τις διατροφικές του συνήθειες και είναι σχεδόν σίγουρο ότι όπως μάθει να διατρέφεται τώρα που είναι παιδί έτσι θα τρέφεται και όταν μεγαλώσει.

Πολλοί είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν το παιδί να επιλέξει τι θα φάει, με ποιο τρόπο θα το φάει και πότε θα το φάει. Σίγουρα το πρώτο πράγμα που επηρεάζει την επιλογή κάποιου τροφίμου είναι η μυρωδιά του, η γεύση του, η υφή του πώς δηλαδή το αισθάνεται το παιδί εάν το πιάσει στα χέρια του ή το βάλει στο στόμα του, το σχήμα του και το μέγεθος της μερίδας που θα πρέπει να φάει το παιδί από το συγκεκριμένο τρόφιμο. Συνήθως τα παιδιά προτιμούν τα μαλακά τρόφιμα, τα ζουμερά ή αυτά που έχουν κάποια γέμιση, τρόφιμα με έντονα χρώματα και τέλος τρόφιμα και κυρίως φρούτα και λαχανικά που είναι τραγανά και όταν τα δαγκώνουν και τα μασάνε κάνουν κάποιο θόρυβο. Διάφορα μπαχαρικά και μυρωδικά είναι καλό να προστίθενται στο φαγητό για να το κάνουν πιο νόστιμο, μυρωδάτο και να φαίνεται στο πιάτο πολύχρωμο και πιο ελκυστικό.

Μια συνήθης συμπεριφορά των παιδιών είναι ενώ αρχικά έχουν απορρίψει κάποιο τρόφιμο, αργότερα να το τρώνε ευχάριστα. Σε αυτό συμβάλλουν σημαντικά οι διατροφικές συνήθειες των γονέων και αδερφών τους, καθώς και των φίλων τους. Εάν πάντα υπάρχει στο τραπέζι μπωλ με σαλάτα για κάθε μέλος της οικογένειας, για παράδειγμα, και τρώνε όλοι σαλάτα είναι σίγουρο ότι θα δοκιμάσει και το παιδί. Σε περίπτωση όμως που το μεγαλύτερο αδερφάκι του δεν τη τρώει και αντιδρά αρνητικά, το μικρότερο παιδί θα αντιγράψει τη συμπεριφορά του μεγαλύτερου. Επιπλέον, εάν κάθε φορά που το παιδί δεν τρώει κάποιο τρόφιμο, οι γονείς ή οι συγγενείς γενικότερα του δώσουν κάποιο άλλο που του αρέσει ή το δωροδοκήσουν με κάποιο δώρο ή γλυκό για να το φάει, το παιδί θα το τρώει μόνο όταν έχει κάποιο αντάλλαγμα.

Από τα παραπάνω καταλαβαίνετε πως το παιδί επηρεάζεται άμεσα από το οικογενειακό του περιβάλλον και τους φίλους του. Προσοχή λοιπόν, μην δωροδοκείτε το παιδί σας με άλλο φαγητό που του αρέσει ή γλυκό για να φάει ένα άλλο που δεν του αρέσει. Επιπλέον δεν θα πρέπει η νοικοκυρά να μαγειρεύει άλλο φαγητό για το παιδί και άλλο για την υπόλοιπη οικογένεια για να μην μείνει το παιδί νηστικό. Το παιδί θα πρέπει να μάθει να τρώει τα πάντα και εάν δεν του αρέσει το σημερινό φαγητό, ας φάει το περίσσευμα της προηγούμενης μέρας ή κάτι άλλο που ήδη θα υπάρχει στο σπίτι. Δεν πρέπει να μάθει ότι στο σπίτι θα μαγειρεύετε μόνο ότι τρώει  αυτό και τίποτε άλλο.

Τέλος, τα παιδιά καθώς μεγαλώνουν και παρακολουθούν τηλεόραση επηρεάζονται από τις διαφημίσεις και ζητάνε τις γκοφρετούλες και τις καραμελίτσες που βλέπουν. Καλό λοιπόν θα είναι οι γονείς να μην υποκύπτουν στα παρακάλια και τους εκβιασμούς των παιδιών τους γιατί αρκετά από τα σνακ που διαφημίζονται είναι πλούσια σε αλάτι, ζάχαρη και λίπος και παιδιά που τα τρώνε καθημερινά ή σε μεγάλες ποσότητες έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες μεγαλώνοντας να εμφανίσουν διαβήτη, που σημαίνει υψηλό σάκχαρο αίματος ή παχυσαρκία ακόμη και από την εφηβεία. Επίσης, αντί να παίζουν με φίλους έξω ή να αθλούνται, καίγοντας θερμίδες και αποκτώντας καλή φυσική κατάσταση και γερά κόκκαλα προτιμούν  να παρακολουθούν τηλεόραση ή να παίζουν στον υπολογιστή.

Γονείς, προτρέψτε τα παιδιά σας να ασχοληθούν με τον αθλητισμό και πάντα να υπάρχουν στο τραπέζι τρόφιμα από όλες τις ομάδες τροφίμων.

 

Προσθέστε ένα σχόλιο


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση